Онуки

Вчимо дитину аналізувати інформацію і будувати причиново-наслідкові зв’язки

Я в своїх матеріалах вже багато разів піднімала цінність розвитку розуміння причинно-наслідкових зв’язків у дитини. Але все якось мимохідь. Пора ліквідувати цю несправедливість.

Дітям з будь-яким розвитком вміння добре встановлювати причинно-наслідкові зв’язки прокачує мислення. Дитина вчиться:Бачити проблему і ставити запитання по ній;Шукати безліч варіантів рішень;Шукати найкращий варіант і доводити його переваги;Робити висновки про наслідки.Це все знадобиться не тільки в навчанні, але і в житті тому, що рішення дитини будуть підкорятися здоровому глузду і логіці, а не випадковим хотінням.

З дитиною, у якої особливості розвитку, батьки часто натрапляють на труднощі пояснення, що якісь речі робити небажано. Я сама з цим стикалася: можна скільки завгодно довго розповідати, що “так не можна”, “не треба” і обіцяти золоті гори в обмін на хорошу поведінку, але через п’ять хвилин знову починається кордебалет. Ця ситуація тривала до тих пір, поки син не почав хоча б трохи розуміти взаємозв’язок подій.

А все із-за того, що діти з порушеннями розвитку, в особливості з аутизмом, погано формують причинно-наслідкові зв’язки – власне, тому одним із найбільш результативних методів для корекції РАС є АВА-терапія, де з разу в раз дитині вибудовують розуміння різних ситуацій за типом “якщо зробиш так, вийде отак”. Алалики, особливо сенсорні, теж страждають від нерозуміння цих речей, але з інших причин – у них зазвичай менше короткострокова слухова і робоча пам’ять, а в поясненнях занадто багато “букаф” і складний зв’язок.Хороша новина в тому, що недостатність розуміння причинності піддається коригуванню і розвитку заняттями.

Нижче підбірка деяких з них.Візуальні задачиВыкладка карток в логічний рассказВозраст: з 4,5-5 років.Відчуваю, скоро ні одна моя стаття не обійдеться без цих карток Але це правда чудовий інструмент як для розвитку мовлення у дитини, так і для розуміння їм причинності подій.

Є різні формати: готова викладення і ситуації, де дитині треба викладати послідовність самостійно. Приклади (галерея перегортається):Готова послідовність – дитині потрібно розповісти, що сталося і чому (картинка з відкритих джерел)Формат складніше – потрібно розставити порядковий номер події в кружечках (картинка з відкритих джерел)Теж більш складний формат – потрібно самостійно розкласти картки (картинка з відкритих джерел)Готова послідовність – дитині потрібно розповісти, що сталося і чому (картинка з відкритих джерел)Природно, готова викладка легше, тому краще починати з неї – дитина повинна просто логічно переказати історію на картинках. Якщо малюк не розуміє завдання – спочатку ви розповідаєте, щоб показати принцип.

А потім пропонуйте скласти послідовність самостійно, поступово збільшуючи кількість карток з 2 до 6-8.Складання последовательностейВозраст: найпростіші завдання від 3 років.Це завдання плану “продовж ряд”:картинка з відкритих источниковкартинка з відкритих источниковИх можна пізніше ускладнювати, додаючи в ряд послідовність не з 2, а 3, 4, 5 фігур.

З 4-5 років їх можна ускладнювати викладенням логічних ланцюжків:картинка з відкритих источниковкартинка з відкритих источниковОбъединение/віднімання символовВозраст: з 5-6 років.Типове завдання виглядає ось так:картинка з відкритих источниковкартинка з відкритих источниковК речі, ці завдання качають не тільки розуміння, що буде, якщо об’єднати один символ з іншим, але і префронатальный синтез – задатки конструктивного мислення комбінації об’єктів.Префронатальный синтез часто страждає у дітей з порушенням розуміння мови – може проявляти себе як недостатність розуміння прийменників, погана фантазія по поєднанню предметів.

Вербальні задачиЭто ігри для дітей, які можуть більш-менш говорити. Подвійна користь – на додачу до розуміння причинно-наслідкових зв’язків, розвиваємо мова.Придумати причиныВозраст: від 5 років.

Про завдання такого типу я вже згадувала в матеріалі щодо розвитку словесно-логічного мислення. Вам потрібно запропонувати дитині гіпотетичну ситуацію, а він повинен придумати для неї причину або наслідок. Наприклад:”Люди дуже здивувалися тому, що.

..””Дівчинка загубила ключі і тому.

..”Нагадую, що краще всього це завдання спрацьовує, якщо просити дитину придумати відразу кілька причин і наслідків – так прокачується варіативність мислення, що особливо корисно для дітей, схильних до ритуалів, зацикленностям – так їм можна показати, що бувають різні виходи з однієї ситуації.

“Що буде, якщо?..”, але з фантазійним содержаниемВозраст: від 5-6 років насправді можна і без – все одно попрацюєте з причинністю, однак включення фантазійного елемента, знову ж таки, допомагає розвинути сторонні, але не менш корисні навички – уяву і широту мислення.

Це питання типу: “Що буде, якщо у слона виростуть крила?” або “Що сталося б, якби на деревах стало рости морозиво?”Пари словВозраст: від 5 років.А це опрацювання причинності шляхом відтворення логічних зв’язків між словами, відштовхуючись від логіки “Що спочатку, а що потім?”. Дитині потрібно відтворити пари типу:”Яйце?” -> “Курча”;”Пшениця?” -> “Борошно”;”Гусениця?” -> “Метелик” і т.

д. Не бійтеся того, що якісь речі дитина не знає. По-перше, він не на іспиті.

А по-друге, прогалини в знаннях – це не непоправна втрата. Навпаки: ви засікли дефіцит і отримали можливість його ліквідувати.Є варіант розвинути розуміння причинності не тільки через заняття.

В першу чергу це надання більшої самостійності, видача посильних обов’язків. Самостійна діяльність призведе до зростання досвіду взаємодії дитини з об’єктами – він сам почне розуміти як краще, швидше і зручніше що-небудь зробити.Крім того, розуміння причинно-наслідкових зв’язків допомагають розвивати настільні ігри, в яких потрібно думати на кілька кроків вперед: шахи, шашки, деякі карткові ігри і т.

д. Тому, якщо вам не подобається варіант з заняттями, але попрацювати з дитиною хочеться, рекомендую придивитися до ігрового формату.Навігація по каналу – мій невеликий вагон матеріалів щодо порушень розвитку та їх подолання.
Дякую що читаєте мене!Ставте лайк та підписуйтесь, щоб бачити більше матеріалів по темі і від мене, і від інших авторів

Related posts

Leave a Comment